معرفی انواع گان پزشکی و کاربرد های آن ها

انواع گان پزشکی

در این مقاله میخواهیم با انواع گان پزشکی آشنا شویم. گان پزشکی یک نوع لباس بهداشتی بوده که پرسنل بیمارستان، پزشکان و حتی بیماران از آن استفاده میکننو. گانی دارای انواع مختلفی دارد که البته هر یک نیز دارای کاربرد های متفاوتی هستند.  طبیعتا این محصول در میان افرادی که در زمینه های پزشکی و بهداشتی فعالیت دارند محبوب است. گان های پزشکی در جلوگیری از انتشار بیماری و ذرات خطرناک بسیار کاربردی هستند از این رو لازم دانستیم این مقاله را به معرفی این محصول اختصاص دهیم. پس‌ چنانچه مایل هستید تا انتهای مقاله با بهنام طب ایرانیان باشید.

 

گان پزشکی چیست؟

در راستای معرفی انواع گان پزشکی لازم است با گان پزشکی آشنا شویم. گان پزشکی یا گان جراحی لباسی بهداشتی است که در قسمت جلو و آستین ها کامل است. اما از پشت با استفاده از بند و گره بسته و فیکس میشود. استفاده از این نوع کان برای تمامی افرادی که میخواهند وارد اتاق عمل شوند کاملا الزامی است. پزشکان، جراحان، بیماران ، پرستاران و تمامی کسانی که میخواهند به هر دلیلی به اتاق عمل وارد شوند لازم است ابتدا این لباس را بپوشند. اگرچه گان پزشکان با گان بیماران و غیره متفاوت است. در بخش های بعدی مقاله به معرفی و توضیحات بیشتری از این محصولات میپردازیم:

 

انواع گان پزشکی

در ابن بخش از مقاله به انواع گان پزشکی میپردازیم. پس اگر شماهم میخواهید بدانید گان ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند و چه ویژگی آن ها را از یکدیگر متمایز کرده است این مطالب را از دست ندهید:

 

۱. گان جراح

گان جراح یا همان گان پزشکی یک لباس تقریبا بلند  است)۱۲۰ سانتی متر( که از قسمت پشتی به وسیله بند به هم متصل میشود. این محصول در قسمت جلو کامل و بلند است. آستین ها تا مچ بوده و سرآستین آن کش بافت شده است. جراحان از این محصول ضدعفونی شده در اتاق عمل به منظور جلوگیری از انتشار عفونت از بیمار به پزشک و از پزشک به بیمار استفاده میکنند. همچنین این وسیله از کثیف شده و آلوده شدن بدن و لباس های پزشک نیز جلوگیری میکند.

 

کاربرد های دیگر

جالب است بدانید که انواع گان پزشکی در شرایط مختلف نیز مورد استفاده قرار میگیرند:

  •  درمانگاه ها : درمانگاه ها نیز محل دیگری برای استفاده از گان پزشکی هستند. معمولا پزشکان درمانگاه از گان برای جلوگیری از انتشار عفونت و بیماری استفاده میکنند.
  • مراکز آرایشی : از آنجایی که آرایشگاه ها نیز فضای مناسبی برای رشد و انتشار بیماری هستند استفاده از گان پزشکی مرسوم است.
  • مراکز لیزر : اپراتورهای لیزر هم از گان برای رعایت هرچه بیشتر نکات بهداشتی استفاده میکنند.
  • مراکز ماساژ : مراکزی که در آن ماساژ درمانی صورت میگیرد استفاده از گان های پزشکی یک امر ضروری محسوب میشود.

 

لباس گان جراح

 

۲. گان جراحی یکبار مصرف

یکی دیگر از انواع گان پزشکی، گان جراحی یکبار مصرف است. یکی از ویژگی های بسیار خوب این محصول وزن سبک آن است که باعث میشود استفاده از آن برای جراح کار بسیار راحتی باشد. این محصول از اسپان باند یا همان پارچه های نبافته تهیه شده است. امکان عبور و مرور هوا از گان های یکبار مصرف وجود دارد از این رو پزشک در حین جراحی دچار گرما و عرق نمیشود.همین امر خود تا حد زیادی به بهبود کیفیت شرایط جراحی کمک میکند. اما از معایب بزرگ گان های یکبار مصرف، همین یکبار مصرف بودن آن است. چرا که پس از هر بار استفاده دور انداخته میشوند. و این امر به نوبه خود باعث آلودگی هر چه بیشتر محیط زیست میشود.

 

۳. گان جراحی چندبار مصرف

از انواع گان پزشکی میتوان به گان جراحی چندبار مصرف اشاره کرد. این نوع گان پس از هر بار استفاده مجددا شست و شو داده شده و مورد استفاده قرار میگیرد. البته لازم است بدانید ‌که خدمه بیمارستان پس از هر بار استفاده گان توسط کار پزشکی، این محصولات را به خویی شست و شو میدهند، استریل میکنند و در اختیار کادر بیمارستان قرار میدهند. جنس این قبیل گان ها از پنبه یا پلی استر است. علت این امر در آن است وجود تار و پود در لباس های کادر بیمارستان مناسب نیست و ممکن است در بین این تاروپود ها میکروارگانیسم ها وجود داشته باشند.

 

۴. گان بیمار

سومین گان در راستای معرفی انواع گان پزشکی، گان بیمار است. استفاده از این وسیله برای تمامی بیماران الزامی است. چرا که کار معاینه، عمل جراجی و حتی ام آر ای را بسیار راحت جیکند. گان بیماران نیز از قسمت پشتی به وسیله چند بند بسته میشود و قد آن چیزی حدود ۱۰۰ سانتی متر است. از آنجایی که بیماران معمولا مستعد خون ریزی و عفونت هستند برای آن ها از گان ها یکبارمصرف استفاده میکنند.

برای بیماران معمولا از گان تک استفاده میکنند. این بدان معنی است که گان بیمار بدون شلوار و کلاه است. البته در برخی شرایط نیز از ست کامل گان برای بیمار استفاده میشود. جالب است بدانید که آستین گان بیمار نسبت به گان جراحی کوتاه تر است. علت این امر استفاده از سرم ها و آمپول های مختلف برای بیماران است. طبیعتا وجود آستین بلند باعث اذیت شدن خود بیماران و حتی پرستاران میشود.

 

۵. گان دندان پزشکی

پنجمین مدل از انواع گان پزشکی، گان دندان پزشکی است. تا همین چندسال پیش گان دندان پزشکی از جنس گان چندبار مصرف بود. اما پس شیوع بیماری کرونا تصمیم برآن شد که دندان پزشکان نیز از گان یکبار مصرف استفاده کنند. این مدل گان دندان پزشکی نیز همانند سایر گان از قسمت پشتی به وسیله بند به یکدیگر وصل میشود و قد آن چیزی حدود ۱۲۰ سانتی متر است. تنها تفاوتی که میتوان بین گان پزشکی و گان دندان پزشکی یافت استریل بودن است. درواقع گان های دندان پزشکی احتیاجی به استریل روزانه ندارند اما گان های پزشکی را باید دائما استریل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *