آنچه باید درباره انواع دستکش های یکبار مصرف پزشکی بدانید

انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی

همه افراد فعال در حوزه پزشکی می دانند که در این حوزه استفاده از انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی ضروری است چرا که دستکش از دست محافظت کرده و از تماس پوست شما با مواد شیمیایی ، عوامل بیماری زا جلوگیری می کند. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم ، در این مقاله با انواع دستکش یکبار مصرف و کاربرد آنها آشنا خواهید شد و همینطور با نحوه انتخاب یک دستکش یکبار مصرف مناسب آشنا خواهید شد.دستکش های یکبار مصرف با مواد متنوعی تولید می شوند که بسته به نوع استفاده و کاربرد آن دارای ویژگی های خاص می باشنددر ابتدا می پردازیم به انواع دستکش یکبار مصرف و راجع به هرکدام توضیح مختصری ارائه خواهیم داد تا نسبت به این موضوع شناخت بهتری پیدا کنید.

 

انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی

 

دستکش های لاتکس

دستکش های لاتکس از پلاستیک طبیعی ساخته شده اند که این دستکش ها بالاترین راحتی را دارند و دارای انعطاف پذیری خوبی هستند. این دستکش ها مورد انتخاب جراحان هستند چرا که این نوع از دستکش ها با توجه به حساسیت لمسی بالا برای کارهای حساس مانند عمل جراحی بسیار مناسب هستند.اما نکته ای که در رابطه با این دستکش ها وجود دارد این است که این نوع دستکش باعث آلرژی در برخی از افراد می شوند.حال سوال این است که برای جلوگیری از ایجاد آلرژی باید چه کاری انجام داد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که تنها راه جلوگیری از ایجاد آلرژی استفاده از دستکش های غیر لاتکس مانند وینیل و نیتریل است.حال می خواهیم بپردازیم به تفاوت بین دستکش های لاتکس و غیر لاتکس که به این منظور می پردازیم به بیان ویژگی های دستکش های غیر لاتکس.

بررسی سطح حفاظت دستکش های لاتکس و بدون لاتکس

یکی مورد که باید در رابطه با دستکش های لاتکس و بدون لاتکس در نظر گرفت سطح محافظت آنها از هر نوع ماده است.دستکش لاتکس مقاومت خوبی در برابر باکتری و ویروس ها دارد و دستکش نیتریل مقاومتی خوبی در برابر مواد شیمیایی و ویروس ها دارد.دستکش های وینیل هم در برابر مواد شیمیایی از مقاومت خوبی برخوردار هستند.

دستکش ساخته شده با نیتریل

نیتریل هم مانند لاتکس یک ماده پر کاربرد در تولید دستکش یکبار مصرف است اما با این تفاوت که این ماده بر خلاف لاتکس یک ماده کاملا مصنوعی است که همین باعث جلوگیری از ایجاد آلرژی می شود بنابراین این نوع دستکش انتخاب مناسبی برای افرادی است که حساسیت پوستی دارند ، همچنین این دستکش از ویژگی حفاظتی خوبی برخوردار است.دستکش های ساخته شده با نیتریل در دو نوع صنعتی و پزشکی تولید و عرضه می شوند که در ادامه به هر کدام از این دو مورد می پردازیم.

دستکش نیتریل در نوع صنعتی : از دستکش نیتریل صنعتی برای مصارفی مانند دست زدن به مواد شیمیایی و حلال ها استفاده می شود. از جمله صنایعی که از این نوع دستکش استفاده می کنند می توان به : تعمیرات اتومبیل ، بسته بندی مواد خوراکی و… اشاره کرد.

دستکش نیتریل در نوع پزشکی : معمولا از این دستکش در محل های استفاده می شود که احتمال تماس با عوامل بیماری زا یا خون و یا آلودگی است. همچنین از این نوع دستکش به عنوان دستکش معاینه هم استفاده می شود. عمر مفید این دستکش ها 8 ساعت است و قابلیت ضد عفونی هم دارند.

 

مطلب پیشنهادی : کاربرد دستکش یکبار مصرف پزشکی چیست؟

نحوه استفاده از دستکش

 

دستکش ساخته شده با وینیل

این نوع دستکش ارزان ترین دستکش بدون لاتکس به حساب می آیند که از جنس pvc ( پلی وینیل کلرید ) هستند. اما این ارزان بودن به این دلیل نیست که مورد استفاده بیشتری قرار بگیرد چرا که خیلی از افراد ترجیح میدهند از دستکش های سطح بالاتر مانند دستکش نیتریل استفاده کنند.یکی از دلایلی که دستکش های نیتریل به دستکش های وینیل ترجیح داده می شوند این است که این نوع دستکش یکبار مصرف پزشکی همانند نوع لاتکس از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است و همچنین بسیار با دوام و مقاوم در برابر سوراخ شدن است.

 

دستکش پودری و غیر پودری

دستکش های پودری نسبت به دستکش های غیر پودری از قیمت بالاتری برخوردار هستند و این گرانی  به دلیل روند جداسازی پوشش پودر از دستکش می باشد. در مقابل دستکش های غیر پودری به دلیل کاهش پروتئین و محتوای شیمیایی آلرژی را کاهش می دهند.در دستکش های پودری برای جلوگیری از تحریک پوست ، از نشاسته ذرت به جای پودر لیکوپودیوم و تالک استفاده می شود و همچنین به دلیل استفاده از نشاسته ذرت پوشیدن این دستکش راحت تر است.

 

دستکش نایلونی یا فریزری

این دستکش ها به هیچ عنوان پوشش مناسبی در برابر ویروس ها نیستند و معمولا برای کارهای ساده و روزمره استفاده می شوند.حالا که با عنوان دستکش ها آشنا شدیم حال می خواهیم به نحوه استفاده از دستکش و بعد نحوه انتخاب دستکش مناسب بپردازیم.

 

نحوه استفاده از دستکش

استفاده از دستکش در 5 مرحله ساده انجام  می شود ، در مرحله اول بسته به تصمیم خودتون یک دستکش مناسب را انتخاب کنید و در مرحله دوم باید دستکش را از لحاظ پارگی یا سوراخ بودن چک کنید ، در مرحله سوم باید دست ها خودتون رو به طرز مناسب شستشو دهید و نباید از این مرحله غافل بشوید ، در مرحله چهارم هم دستکش را بپوشید و در مرحله آخر بعد استفاده دستکش را دور بیاندازید. توجه داشته باشید که در یکسری از شرایط باید مجدد دست های خودتان را بشویید و از یک جفت دستکش تازه استفاده کنید : در شرایطی مثل عطسه و سرفه کردن ، پاره شدن دستکش ، آلوده شدن دستکش ، استفاده متوالی از دستکش به مدت 4 ساعت و…

 

نحوه انتخاب دستکش یکبار مصرف مناسب

با توجه به مواردی که در رابطه با انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی و مزایا و معایب آنها مطرح شد باید در هنگام خرید دستکش چند مورد را در نظر بگیرید و بعد از شرکت بهنام طب ایرانیان اقدام به خرید کنید . این موارد عبارتند از سطح محافظت ، راحتی در هنگام پوشیدن دستکش ، دوام دستکش ، آلرژی زا بودن و دیگر موارد.

 

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که بیان شدن شما برای استفاده از انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی در ابتدا باید با توجه به یکسری از فاکتور دستکش مناسب خود را پیدا کنید و بعد با توجه به مراحل استفاده از دستکش اقدام به استفاده از آن کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

خرید دستکش پزشکی 

شرکت بهنام طب ایرانیان تولید کننده محصولات یکبار مصرف پزشکی بهترین گزینه برای سفارش عمده خرید دستکش یکبار مصرف پزشکی برای شما عزیزان میباشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *