مزایای استفاده از ماسک فیلتر دار پزشکی چیست؟ + کاربردها

COVID-19 همچنان مردم را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و به همین دلیل است که در این مقاله به مزایای ماسک فیلتر دار پزشکی میپردازیم. همانطور که ما یاد می گیریم که چگونه با این ویروس در جامعه خود زندگی کنیم، بسیاری هنوز هم استفاده از ماسک های صورت را برای مبارزه با ویروس انتخاب می کنند. با وجود انواع مختلفی از ماسک های صورت موجود در بازار، دانستن اینکه کدام یک را انتخاب کنید می تواند چالش برانگیز باشد. در این مقاله، انواع ماسک‌های صورت و کاربردهای آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید که از کدام یک برای محافظت از خود و دیگران استفاده کنید. ماسک های صورت برای دهه ها در محیط های مراقبت های بهداشتی برای محافظت از کارکنان مراقبت های بهداشتی و بیماران در برابر بیماری های عفونی استفاده شده است. با ظهور COVID-19، ماسک های صورت به طور گسترده ای توسط عموم استفاده می شود. ماسک‌های صورت با جلوگیری از انتشار قطرات تنفسی توسط فرد استفاده می‌کنند که می‌تواند به جلوگیری از انتشار ویروس کمک کند.

انواع مختلف ماسک صورت

1.   ماسک های صورت یکبار مصرف

در اینجا از مزایای ماسک فیلتر دار پزشکی یکبار مصرف صحبت میکنیم. ماسک های صورت یکبار مصرف معمولا از پارچه های نبافته ساخته می شوند و به گونه ای طراحی می شوند که یک بار استفاده شوند و سپس دور ریخته شوند. آنها در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارند و اغلب با حلقه های گوش روی صورت ثابت می شوند. این ماسک‌ها معمولاً سبک وزن هستند و استفاده از آنها آسان است و آنها را به انتخابی محبوب برای کسانی تبدیل می‌کند که به دنبال راه‌حلی سریع و آسان هستند.

2.   ماسک های قابل استفاده مجدد

ماسک‌های صورت قابل استفاده مجدد برای شستن و استفاده مجدد طراحی شده‌اند، که آنها را به گزینه‌ای پایدارتر از ماسک‌های یکبار مصرف تبدیل می‌کند. آنها معمولاً از پنبه یا پارچه های دیگر ساخته می شوند و در رنگ ها و طرح های متنوعی وجود دارند. ماسک‌های صورت قابل استفاده مجدد مانند ماسک صورت قابل استفاده مجدد یک انتخاب محبوب با حلقه‌های گوش نرم برای تناسب راحت و ایمن است. ماسک‌های قابل استفاده مجدد اغلب با حلقه‌های گوش یا گره‌ها روی صورت ثابت می‌شوند و برخی از آنها فیلترهایی دارند که می‌توان آن‌ها را تعویض کرد.

3.   ماسک های صورت جراحی

در این بخش از مزایای ماسک فیلتر دار پزشکی، به معرفی مزایای استفاده از ماسک جراحی میپردازیم. ماسک های صورت جراحی معمولاً در محیط های مراقبت های بهداشتی استفاده می شوند و برای محافظت از کارکنان مراقبت های بهداشتی و بیماران در برابر بیماری های عفونی طراحی شده اند. آنها از پارچه نبافته ساخته شده اند و معمولاً با حلقه های گوش روی صورت محکم می شوند. ماسک‌های جراحی برای فیلتر کردن ذرات بزرگ موجود در هوا، مانند قطرات، طراحی شده‌اند و برای محافظت در برابر ذرات کوچک مانند ویروس‌ها طراحی نشده‌اند.

4.   ماسک های صورت پارچه ای

ماسک های پارچه ای مشابه ماسک های صورت قابل استفاده مجدد هستند، اما معمولا از مواد سبک تر و قابل تنفس ساخته می شوند. آنها اغلب با حلقه های گوش یا گره ها روی صورت محکم می شوند و در رنگ ها و طرح های مختلف وجود دارند. ماسک های پارچه ای برای کسانی که به دنبال گزینه ای راحت و پایدار هستند، انتخابی محبوب است.

5.   ماسک های N95/P2

در این بخش به مزایای ماسک فیلتر دار پزشکی، از نوع ماسک N95 اشاره میکنیم. ماسک‌های N95 (یا ماسک P2 طبق استانداردهای استرالیا)، یکی دیگر از  برای فیلتر کردن حداقل 95٪ (94٪ برای استاندارد P2) از ذرات معلق در هوا، از جمله ذرات بزرگ و کوچک طراحی شده‌اند. آنها معمولا در محیط های مراقبت های بهداشتی استفاده می شوند و برای محافظت از کارکنان مراقبت های بهداشتی در برابر بیماری های عفونی طراحی شده اند. ماسک‌های N95 و P2 از پارچه نبافته ساخته شده‌اند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که محکم روی صورت قرار می‌گیرند تا مهر و مومی ایجاد کنند که از نشت هوا در اطراف لبه ‌های ماسک جلوگیری می‌کند.

مطالب بیشتر: ماسک بیهوشی چیست؟ + انواع آن

ماسک چند لایه پزشکی

حال در اینجای مقاله به مزایای ماسک فیلتر دار پزشکی، از نوع ماسک ای چندلایه میپردازیم. استفاده از ماسک های پارچه ای چند لایه می تواند 50 تا 70 درصد از قطرات و ذرات ریز را مسدود کند. CDC خاطرنشان می کند، آنها همچنین می توانند گسترش قطرات و ذراتی را که جذب نمی شوند محدود کنند. در واقع، در برخی مطالعات، بیش از 80 درصد انسداد با ماسک های پارچه ای حاصل شده است که تقریباً برابر با ماسک های جراحی به عنوان موانعی برای کنترل منبع است.

ماسک های پرشکی را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه ماسک های پزشکی میتوانید به داروخانه ها یا مراکز تخصصی فروش لوازم پزشکی مراجعه کنید. این ماسک ها در صنایع مختلف کاربرد دارند. همچنین ماسک ها پزشکی در مراکز درمانی مختلف از جمله بیمارستان ها، مراکز بهداشت و غیره نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. سالن های آرایش و زیبایی نیز یکی دیگر از مراکزی هستند که ملزم به استفاده از ماسک های پزشکی هستند.

سخن آخر

خب در این مقاله ما با مزایای ماسک فیلتر دار پزشکی آشنا شدیم. امروزه ماسک ها یک راه حل ساده برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و حتی انتشار بیماری و آلودگی است. این محصول یک محصول ارزان قیمت بوده و به راحتی در دسترس همگان قرار دارد. از این رو اطلاع از کاربرد و کیفیت این نوع ماسک امری مهم وضروری است. برای تهیه ماسک به صورت عمده میتوان به تولید کننده های ماسک در وب سایت های معتبر مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *