انواع دستکش یکبار مصرف + توضیحات کامل درباره آن

انواع دستکش یکبار مصرف

دستکش یکبار مصرف کاربردهای بسیار زیادی در زندگی امروز ما دارند دستکش های یک بار مصرف انواع مختلفی دارد که با توجه به کاربرد آن درکارها و شغل های متفاوتی مورد استفاده قرار میگیرد از کار در خانه و استفاده ی آن در منزل تا بیمارستان و کاربرد آن در حوزه ی پزشکی برای جلوگیری از انتقال انواع آلودگی و تمام عوامل بیماری زا ناشی از مواد و اجسام آلوده و خون و تجهیزات آلوده و مواد خطرناک دیگر  به بیمار, پزشکان, پرستاران و سایر افرادی که در ارتباط هستند .

آرایش گرها, آشپزها, دام پزشکان , افسران پلیس , افرادی که دارای حیوانات خانگی هستند افراد شاغل در مکان های پر رفت و آمد و… از دیگر افرادی هستند که برای محافظت از پوست خود از انواع مختلف دستکش یک بار مصرف میتوانند استفاده کنند.با توجه به اینکه دستکش یک بار مصرف انواع مختلفی دارد همین تنوع باعث گیج شدن و مردد شدن در انتخاب نوع دستکش یک بار مصرف میشود در این مقاله قصد داریم همه چیز در مورد دستکش یک بار مصرف را عنوان کنیم تا بتوانید بهترین دستکش برای کاربرد مورد نظر خودتان را انتخاب کنید با ما همراه باشید.

این مقاله توسط سایت بهنام طب ایرانیان برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است.

انواع دستکش یکبار مصرف

دستکش نیتریل, دستکش وینیل, دستکش لاتکس, دستکش جراحی, دستکش پودری, دستکش نایلونی, دستکش معاینه, دستکش کلر و…انواع مختلفی از دستکش یک بار مصرف هستند هر کدام از دستکش های فوق کاربرد متفاوتی دارند که از مواد خاصی تولید شده اند به همین خاطر ویژگی های مختلفی دارند. دستکش های یک بار مصرف مشتریان خاص خود را دارند و دانستن همه چیز در مورد دستکش یکبار مصرف و اطلاع از کابردها و مواد به کار رفته در دستکش میتواند کمک بسیار خوبی به انتخاب دستکش مناسب کند, وجود تنوع دربازار دستکش یک بار مصرف باعث این شده ک افراد خیلی راحت با توجه به نیاز خود دستکش مناسب خود را انتخاب کنند.نکته ی بسیار مهمی که درزمان  انتخاب دستکش یک بار مصرف باید مد نظر قرار داد میزان محافظت آن در برابر آلودگی و مدت زمان ماندگاری آن است.

کاربرد های دستکش یکبار مصرف

کاربرد آن در عمل جراحی پزشکی
در آزمایشگاه برای گرفتن نمونه
محافظت از پوست در مقابل مواد شیمیایی و آلوده
انواع مختلف معاینات
در درمانگاه ها – کلینیک ها – مطب های پزشکی
در کلینیک های حیوانی
در تعمیرگاه های اتومبیل
در آشپزخانه و بسیاری موارد دیگر

معرفی انواع دستکش 

با توجه به مطالب بالا در این قسمت با ویژگی و کاربردهای انواع دستکش هایی که معرفی کردیم آشنا میشویم.

دستکش نایلونی

این مدل از دستکش یک بار مصرف دارای مقاومت بالایی نمی باشد و از جنس کیسه فریزر می باشند.
دستکش های نایلونی را نباید ضد عفونی کرد و بیشتر از یکبار نیز نباید استفاده کرد. دستکش یک بار مصرف نایلونی در آشپزخانه های صنعتی, مراکز آرایشی بهداشتی هتلها, مراکز پرورش گیاه مورد استفاده قرار میگیرد.

مطلب پیشنهادی : کاربرد دستکش یکبار مصرف پزشکی چیست؟  

 

دستکش یکبار مصرف جراحی

دستکش لاتکس

دستکش لاتکس یکی از انواع دستکش یک بار مصرف است که بسیار با دوام بوده و دارای انعطاف پذیری بالایی است واز لحاظ انعطاف پذیری بسیار عالی می باشد.
در مراکز درمانی و در جراحی عموما از این دستکش به سبب حفاظت بالای آن استفاده می شود. در دستکش های یک بار مصرف پرشکی این نوع از دستکش از پرکاربردترین دستکش ها می باشد.
دستکش لاتکس را می توانید به راحتی  با الکل ضد عفونی کنید زیرا در عملکرد و کارایی آن هیچ تاثیر بدی ندارد, به صورت مداوم میتوان از دستکش لاتکس 16 ساعت استفاده کرد. جنس این دستکش از لاستیک طبیعی یا لاتکس است که لایه ی داخلی دستکش فاقد پودر است و از پوشش سیلیکونی و پلیمری بهره میبرد.
بیشترین کاربرد دستکش یک بار مصرف لاتکس در جراحی های کوچک و معاینات اورژانس است اما در زمینه ی آرایشی و بهداشتی و درمنزل نیز دارای کاربرد می باشد. دستکش لاتکس برای برخی افراد معایبی نیز دارد در اثر استفاده ی مداوم از این دستکش باعث سوزش, خارش, خشکی, و قرمزی پوست می شود.
چنان چه این حساسیت ها بعد از چند هفته شدید تر شد باید حتما به پزشک مراجعه کرد

دستکش نیتریل

حساسیت پوست برخی افراد به لاتکس طبیعی سبب شد که تولید کنندگان به فکر تولید دستکش کارآمدتر با موادی کنند که حساسیت ایجاد نکند. به همین خاطر مواد اولیه ی گونانی را امتحان کردند که در نهایت منجر به تولید دستکش یکبار مصرف نیتریل شد که لاستیک مصنوعی ساخته شده است و فاقد پودر است.
نیتریل پر مصرف ترین دستکش یک بار مصرف پزشکی است که از استاندارد بالایی برخوردار است. با توجه به محبوبیت روز افزون و کیفیت بالای دستکش یک بار مصرف نیتریل بسیاری از افرادی که حساسیت به لاتکس نیز ندارند از دستکش یک بار مصرف نیتریل استفاده می کنند.
تولید دستکش نیتریل اغلب به صورت بدون پودر است و در ضخامت و رنگ های متنوعی عرضه می شود این دستکش در برابر نیروی کششی و سوراخ شدن مقاومت بالایی دارد  به همین خاطر مدت زمان بیشتری هم میشود از این دستکش استفاده کرد و باعث صرفه جویی در هزینه در صنایع مختلفی می شود.
قابلیت کشسانی نیتریل نسبت به لاتکس کمتر است اما در برابر سوراخ شدگی از دستکش یک بار مصرف لاتکس 3 برابر قوی تر است.

دستکش وینیل

در این قسمت قصد داریم همه چیز در مورد دستکش یک بار مصرف وینیل را عنوان کنیم. این مدل از دستکش معمولا بی رنگ است و جنس آن از پلی وینیل کلرید است از افزایش نفوذ پذیری آنها در برخورد با الکل قابلیت ضد عفونی شدن ندارند, دستکش یک بار مصرف وینیل دوام و مقاوت کمتری نسبت به لاتکس و نیتریل دارد همین امر سبب شده در مقابل مواد شیمیایی و ضد عفونی کننده مقاومت کمتری داشته باشد, این مدل از دستکش به دست نمیچسبند  و برای استفاده در محیط های آزمایشگاهی آرایشگاه ها کلینیک و مطب و برای آشپزی مناسب هستند.قیمت دستکش یک بار مصرف وینیل نسبت به نیتریل و لاتکس پایین تر است از این رو در محیط هایی که خطر کمتری دارند استفاده از این دستکش اقتصادی تر است.

خرید دستکش جراحی

دستکش های جراحی به صورت پودری و بدون پودر تولید میشود. در کارهای پزشکی عموما از مدل بدون پودر استفاده میشود.
زیرا هنگام استفاده از دستکش پودری بعد از استفاده مقداری از آن روی پوست میماند. ممکن است باعث حساسیت و عفونت و آلودگی شود. مقاومت دستکش یک بار مصرف جراحی بدون پودر در مقابل روغن , مواد شیمیایی, و … نسبت به مدل پودری بسیار بیشتر است. امیدواریم که این مقاله با موضوع انواع دستکش یکبار مصرف برای شما عزیزان سودمند بوده باشد.

برای ثبت سفارش عمده دستکش یکبار مصرف نایلونی با دفتر فروش بهنام طب در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *