دستکش یکبار مصرف بهداشتی

دستکش یکبار مصرف

امروزه نیازی نیست که شما یک جراح متخصص در اتاق عمل باشید تا از دستکش یکبار مصرف ها استفاده کنید. ما برای بسیاری از مصارف روزمره خود مانند آشپزی ممکن است از دستکش های یک بار مصرف استفاده کنیم. به غیر از کسانی که در زمینه های بهداشت فردی و سلامت مرد در بیمارستان ها و مطب ها فعالیت می کنند اشخاص دیگری با شغل های متفاوت نیز از دستکش های یکبار مصرف روزانه و به طور مکرر استفاده می کنند مانند آرایشگر ها در آرایشگاه های زنانه و مردانه، انواع آشپز خانه ها و …

هدف از ساخت دستکش های یکبار مصرف در واقع یک حفاظت دو طرفه است اولا حفاظت از دستان شما در مقابل مواد شیمیای خشن، مواد بیماری زا مانند میکروب ها و ویروس ها و مواد خطرناک. دوما گاهی ما برای جلو گیری از آلوده کردن جسم یا شیی که در حال کار با آن هستیم با آلودگی احتمالی که بر روی دستان ماست و از آن نا آگاه هستیم می توانیم از دستکش های یک بار مصرف استفاده کنیم.

 

دستکش های لاتکس و دستکش های بدون لاتکس

کسانی که در زمینه بهداشت فردی و سلامت مردم عزیز در اورژانس ها- بیمارستان ها و مطب های پزشکی به مردم عزیز کشورمان خدمت می کنند عموما دستکش های لاتکس را به دستکش های بدون لاتکس ودیگر دستکش ها ترجیح می دهند. زیرا دستکش های لاتکس یکبار مصرف در راحتی، ارتجاع کافی بهترین گزینه بین دستکش های یکبار مصرف برای پرستاران و دکتران عزیز کشورمان هستند. همچنین جراحان متخصص در اتاق های عمل دستکش های یکبار مصرف لاتکس را برای انجام شغل بسیار حساس خود انتخاب می کنند چون زیرا دستکش های یک بار مصرف لاتکس برای انجام کار های حساس عالی عملکرده و با حساسیت لمسی بیشتر دقت بیشتری را برای انجام این گونه شغل های حساس برای ما ارائه می کنند. با وجود مزایای بسیار زیاد دستکش های یک بار مصرف لاتکس نقص بزرگ این دستکش های یک بار مصرف در این است که در برخی از افراد باعث ایجاد آلرژی های پوستی خواهد شد. در نتیجه بعضی از بسیاری ترجیح میدهند به جای استفاده از دستکش های لاتکس از گزینه دستکش های بدون لاتکس مانند وینیل و نیتریل استفاده کنند.

 

دستکش یکبار مصرف لاتکس

 

دستکش یکبار مصرف وینیل

دستکش های یک بار مصرف وینیل از جنس پلی وینیل کلرید یا به اختصار پی وی سی ساخته می شوند. دستکش های یکبار مصرف وینیل معمولا ارزان ترین دستکش های یک بار مصرف بدون لاتکس هستند و قیمت مناسب تری دارند. البته بسیاری ترجیح می دهند از دستکش های بدون لاتکس سطح بالا تری استفاده کنند. مانند دستکش های یک بار مصرف بدون لاتکس نیتریل؛

 

دستکش یکبار مصرف نیتریل

دستکش های نیتریل نیز مانند دستکش های وینیل بدون لاتکس بوده و از جنس پلی وینیل کلرید ساخته شده اند اما بسیاری از افراد این دستکش ها را به دستکش های وینیل ترجیح میدهند و علت آن نیز به این جهت است که این دستکش های غیر لاتکس کشسانی و حالت ارتجاعی نظیر دستکش های لاتکس به ما ارائه می دهند همچنین بر عکس دستکش های وینیل بسیار با دوام و مقاوم در برار سوراخ شدن و خراش هستند.

نکته: تفاوت دیگری نیز بین دستکش های یکبار مصرف لاتکس و بدون لاتکس وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری برای انتخاب بین این دو به آن توجه کنید. به طور کلی دستکش های یک بار مصرف لاتکس بهترین محافظت در برار باکتری ها و ویروس ها را برای دستان شما به ارمغان خواهند اورد در حالی که دستکش یک بار مصرف بدون لاتکس در محافطت دستان شما در برار مواد شیمیایی خطرناک بهتر عمل خواهند کرد. اگر همچنان برای خرید دستکش های یک بار مصرف بدون لاتکس بر تصمیم خود مصمم هستید این نکته را نیز در نظر بگیرید که دستکش های نیترلیک علاوه بر محافظت شیمیایی شبیه به دستکش های بدون لاتکس نظیر خود در اختیار شما می گذارند محافظت بالا تری در مقابل ویروس ها نیز از خود نشان می دهند.

 

انتخاب دستکش یکبار مصرف

برای انتخاب دستکش یک بار مصرف می بایست موارد خاص تری را نیز مورد توجه قرار دهیم. هر یک از تیتر های پایین برای ایجاد مزایای خاص در مصارف مختلفی که ما امروزه با ان ها درگیر هستیم مورد برسی قرار گرفته است. برای انتخاب دستکش یک بار مصرف مورد نطر خود درک این مزایا از اهمیت خاصی بر خوردار است.

 

دستکش یکبار مصرف پودری و غیر پودری

به جهت روندی که باید صورت پذیرد تا پوشش پودر از دستکش جدا شود معمولا دستکش های پودری قیمت بیشتری نسب به دستکش های یکبار مصرف غیر پودری دارند. دستکش های پودری یک بار مصرف با پور نشاسته ذرت آغشته میشوند در واقع پودر درون آن ها معمولا نشاسته ی ذرت است. نشاسته ذرت امروزه جایگزین پودر های قبلی که تالک و لیکوپودیم بوده اند شده است است که سازندگان این دستکش ها با جایگزین کردن نشاسته ذرت تلاش کرده اند تا از میزان تحریک کنندگی این مواد در مواجه با پوست بکاهند. دلیل استفاده از پودر در دستکش های یک بار مصرف این است که پودر باعث میشود که ما راحت تر دستکش یک بار مصرف را بپوشیم و استفاده از آن ها را آسان تر می نماید.

با این وجود مزیت دستکش های بدون پودر نسبت به دستکش یک بار مصرف پودری در این است که این دستکش های یک بار مصرف با کاهش محتوای شیمیایی و پروتئین موجود در درون دستکش ها از میزان آلرژی پوستی ایجاد شده بر دستان برخی اشخاص یه شدت کاسته اند. همچنین در مواجه با دستکش یک بار مصرف بدون پودر از واژه ی تمیز تر استفاده می کنند چون هیچ باقیمانده پودری بر روی سطوح و اجسام بر جای نمی گذارد.

 

دستکش نایلونی یا فریزری

این دستکش ها به هیچ عنوان پوشش مناسبی در برابر ویروس ها و مواد بیماری زا و خطرناک نیستند و همچنین در صوردت تماس با اتانول یا مواد ضد عفونی کننده ی قوی اسید هد و غیره میزان نفوذ را به داخل دستکش یکبار مصرف 90 درصد افزایش خواهند داد.

 

مطلب پیشنهادی: ماسک سه لایه پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *